Am ramas fara cuvinte, din nou

Video Prim Plan 4 iunie.

Poli de crestere, reindustrializare privata, triumvirate, Silicon Valley la Cluj, repozitionarea exportului pe o baza de valoare adaugata superioara, concurs national pentru tineri care pleaca la schimb de experienta in Franta (?!), si multe alte “idei” care ar trebui sa creasca PIB-ul potential.  Dar exista un detaliu minor:  toate aceste solutii au “nevoie”  si se bazeaza pe  interventie masiva a  statului in economie.  Dupa atata timp si atatea exemple nu putem sa intelegem ca interventia statului nu va creste PIB-ul potential?

Pe cei interesati ii rog sa caute pe net istoria Silicon Valley.Pe urma ii rog  sa-mi spuna si mie unde in istoria de peste 120 de ani a Silicon Valley  se vede interventia masiva a statului.

9 thoughts on “Am ramas fara cuvinte, din nou

    1. @Florin Bejan🙂 eram sigur ca cineva o sa aduca in discutie DARPA, cel putin. Asadar, statul american este clientul unor firme private. Foarte bine. dar acele firme private existau si fara comenzile de la stat. Sa nu mai vorbim de cele care nu au relatii cu statul si isi au sediul in zona.

      Din cate am inteles la CLUJ vrem sa construim Sillion Valley. Nu vrem sa cumparam servicii si produse ale unor companii care deja exista. Crezi ca este o diferenta?

      1. Nu cred ca ai inteles exact unde bateam.

        DARPA si ENQUIRE sunt doar exemple (care aveau legatura cu subiectul) de produse ale cercetarii fundamentale (uneori directe, alteori secundare), cercetare care (e bine ca) e sustinuta de state (produse si rezultate de care profita d-alde firme private din tot felul de vai).

        Nu cunosc detaliile proiectului de la Cluj, dar daca e cat de cat asemanator, foarte bine.

        Mie nu mi-e (foarte) clar cine are de pierdut, in viziunea ta, cand statul cheltuieste in economie. Iar daca vrei sa-mi spui ca statul nu poate cheltui/investi decat prost, poate citezi si niste surse, nu doar un “se stie”.

      2. @Florin Bejan
        Fara sa intru in detalii atunci cand statul cheltuieste in economie pierde sectorul privat care nu poata sa cheltuiasca. Am tot explicat aici pe blog ce inseamana relatia cheltuieli publice economie. Investitia in dezvoltarea de tehnologie militara nu mi se pare un castig pentru o societate, ca sa revenim la exemplele date de tine.

        Eu nu am spus ca statul nu poate sa cheltuiasca decat prost am spus ca nu sunt de acord cu cresterea cheltuielilor publice intr-o tara unde 30% din angajati lucreaza la stat si cheltuielile publice se apropie de 40%.

        Daca in Romania ar ajunge sa cheltuiasca doar 20% din PIB si din acel procent 6% se vor duce catre cercetare atunci o sa fie altceva.

        Nu am inteles din ce tara vroiai sa-ti dau exemple de cheltuieli publice proaste. Pana atunci in Romania o cheltuiala proasta este cresterea salariilor din sectorul public cand sectorul public a adaugat net 670000 de locuri de munca din 2004 si sectorul privat a pierdut 400000 de locuri de munca.

      3. “Fara sa intru in detalii atunci cand statul cheltuieste in economie pierde sectorul privat care nu poata sa cheltuiasca.”

        Intr-o tara unde, si mai ales intr-o perioada cand de evolutia investitiilor private rad si curcile, sa te ingrijoreze crowding out-ul mi se pare bizar.

        De aia a ajuns, de exemplu, cercetarea romaneasca la pamant, pentru ca mult prea multele investitii ale statului din ultimii 20 de ani, in acest domeniu, au descurajat investitorii privati?!

        ” Investitia in dezvoltarea de tehnologie militara nu mi se pare un castig pentru o societate”.

        Uhm, chiar nu resusesc sa-mi dau seama ce exemplu ai avut in minte in momentul in care afirmatia asta ti s-a parut adevarata.

        “Nu am inteles din ce tara vroiai sa-ti dau exemple de cheltuieli publice proaste.”

        Nu, aici suntem de acord, dar pentru mine tocmai faptul ca se poate discuta despre cheltuieli facute “prost”, inseamna ca nu orice cheltuiala e proasta.

        Din pacate, tonul articolului tau asta reclama: o exasperare ca “la naiba, iar vine statul sa ne salveze”.

        Ce sa zic, asta e nota foare proasta pentru mediul privat din Romania, dar doar pentru ca respectivii ar putea fi raniti in orgoliu, eu zic sa nu aruncam la cos, a priori, orice initiativa a statului.

      4. @Florin B.
        Eu cred ca este mult mai bine sa fiu sceptic, aici la mine pe blog, in legatura cu politcile publice si pe poate din cand in cand sa fiu surprins placut. Totusi, a priori probabilitatea ca o politica publica sa fie bani aruncati in vant este mult mai mare decat contrariul . Si in fine, analiza datelor arata ca in cel mai bun caz si cu ajutorul politcii monetare 1 euro cheltuit de stat se vede in economie ca 0.5 eurocenti- 0.5 eurocenti dispar iar efefctul lor nu se vede.

  1. Eu as ramane fara cuvinte daca cei din guvernare ar intelege ca interventia statului nu va creste PIB-ul potential. Ati explicat foarte bine!!

Leave a Reply

