Impozitele reduse stimuleaza creditarea

In Romania ca peste tot in lume sistemul financiar bancar este inghetat. Desi bancile centrale au crescut masa monetara, nu este cazul nostru, creditarea ramane cu o dinamica negativa de la an la an. De ce nu crediteaza bancile daca banii sunt ieftini?

Am sa ma uit doar la sistemul nostru financiar bancar care functioneaza intr-o economie euroizata dar unde oferta de euro este controlata din exterior (exogen). Apare urmatoarea intrebare: sistemul bancar nu crediteaza pentru ca nu mai are resurse sau pentru ca nu gaseste clienti care sa se califice pentru credite (cerere efectiva)? Altfel spus este o problema de oferta sau de cerere pe piata creditelor?
Din punctul meu de vedere si oferta si cererea au fost influentate negativ in ultimii ani. Astfel, pe piata creditelor nu am avut miscari doar de pret dar si de cantitate.

Sa incepem cu sistemul financiar bancar – oferta de credite. Problema principala o reprezinta partea de active a sistemului, incarcata pana la refuz cu “gunoi”. Desi bancile centrale tot incearca sa injecteze bani ieftini in economii datorita faptului ca o fac prin intermediul acestui sistem financiar bancar inca necuratat rezultatele sunt dezastruoase. Faptul ca bancile nu au fost lasate sa intre in procedura de faliment se intoarce impotriva bancilor centrale si a statului prin inchiderea canalului principal de transmitere a efectelor politicii monearea catre economie.

In acelasi timp, sistemul financiar bancar se apara si spune ca nu exista cerere efectiva pentru credite. Cerere exista doar ca la alt pret decat cel oferit. Daca bancile ar oferi credite in aceleasi conditii ca in perioada de boom atunci am vedea ca exista interes. Dar datorita piederilor si al “gunoiului” inca existent in bilant, conditiile de creditare au fost inasprite. Astfel avem in fata, pentru cei care stiu cum arata, o miscare la stanga a curbei ofertei de credite care in acelasi timp duce la cresterea pretului dar si a ofertei de credite. Scadearea ofertei este data si de faptul ca astazi capitalul pentru creditare la dispozitia bancilor este mai mic. Numai in ultimul an au iesit in din Romania peste 3 miliarde de euro. Pentru a restabili echilibrul in noile conditii si curba cererii s-a miscat la stanga. Astfel ne aflam intr-un echilibru unde cantitatea de credite este mai mica iar pretul efectiv mai mare.

Exista doua solutii pentru a iesi din impas: scaderea pretului efectiv al creditelor sau o cerere mai mare efectiva (mai multe persoane fizice si juridice care sa se califice pentru conditiile actuale de creditare).

Politica publica nu poate sa ofere solutii decat pentru partea de cerere. Din punctul meu de vedere singura solutie care ajuta creditarea este reducerea taxelor si impozitelor in cadrul unui program de consolidare fiscala.

Care este legatura cu creditarea? O scadere a taxelor duce imediat la cresterea venitului disponibil din economie prin pastrarea mai multor bani in mainile cetatenilor si ale corporatiilor. Cresterea venitului disponibil ajuta o mare parte din restantieri sa-si plateasca ratele la credite. Pentru banci inseamna o reducere a ratei creditelor neperformante si elibararea de capital din provizioane care ar putea fi folosit pentru creditare.

In acelasi timp, o reducere a taxelor si impozitelor creste solvabilitatea atat a persoanelor fizice cat si a celor juridice. Cu taxe reduse din punct de vedere al analizei de risc efectuate de banci veniturile au crescut iar cheltuielile au ramas constante. Acest efect este echivalent cu o crestere a cererii efective pentru credite deaorece dintr-o data mai multi clienti se vor califica pentru conditiile ACTUALE de creditare.

De fapt un soc fiscal pozitiv de acest gen duce la o miscare in dreapta a intregii curbe a cererii. Asta inseamna ca in conditiile actuale de creditare cererea va depasi cu mult oferta iar bancile si-ar putea permite pe termen scurt chiar o crestere a pretului la credite ajutandu-si astfel profitabiliatatea. Cresterea profitabilitatii va duce la atragerea de capital nou pe piata locala ducand la o miscare in dreapta a curbei ofertei. Dupa aceasta miscare ne vom afla intr-un nou echilibru cu o cantitate de credite mai mare decat in momentul actual si la un pret mai mic – nu in aceeasi situatie ca in 2007 dar mutl mai aprope decat acum.

Oricat am incerca sa gasim solutii pentru cresterea economica care sa implice statul acestea nu exista. Constrangerile din economia reala sunt prea mari iar orice crestere a cheltuielilor publice nu duce decat la un dezechilbru imediat. Acest lucru l-a observat si echipa lui Hollande care desi a promis un buget relaxat a trebuit constrans de realitatea economica sa aprobe un buget de austeritate foarte dur. Ma astept sa vedem aceasi situatie si in Romania unde promisiunele de cresteri de salarii din sectorul public de creare de locuri de munca de catre stat sa fie uitate chiar pana in luna Martie 2013. De fapt partea buna a acestor constrangeri din economia reala este ca oricine castiga alegerile nu are cum sa le ignore.

Fara crestere economica nu exista cheltuieli publice mai mari. Iar in acest moment singurul mod prin care Romania poate sa aiba crestere economica este reducerea impozitelor si consolidarea fiscala. Cu cat vom intelege asta mai repede cu atat vom avea efectele pozitive mai repede. Cam care sunt sansele ca noul guvern sa inteleaga asta din prima zi de guvernare?

17 thoughts on “Impozitele reduse stimuleaza creditarea

  1. De acord pana la partea cu scaderea taxelor. In perioade de deleveraging indivizii si societatile sunt preocupati de diminuarea expunerii. Daca vei adauga acestui scenariu si incertitudinea unei economii influentate puternic de politici guvernamentale sau de vreme vei vedea ca in eventualitatea unei diminuari a impozitelor surplusul de bani se va duce in provizioane, depozite sau alte forme de consolidare a pozitiei financiare.

    Nu cred ca o diminuare a taxelor in prezent s-ar vedea semnificativ in creditare sau consum, atata timp cat politica financiara si fiscala a guvernului nu este predictibila pe termen mediu si lung.

    1. @ddr
      Nu inteleg daca concluzia ta are la baza o estimare sau o presupunere. Si iar nu inteleg daca tu crezi ca efectul nu o sa fie cel estimat de mine pentru ca taierea de taxe si impozite nu o sa fie perceputa ca permanenta.

      La dilema doi, socul fiscal trebuie sa vina la pachet cu o consolidare fiscala altfel tairea de taxe nu este credibila.

      Referitor la interesul marginal pentru consum mie estimarile imi arata un coeficient foarte aprope de 1 cand este vorba de acest gen de soc fiscal. Este in linie cu ce vedem in majoritatea tarilor in curs de dezvoltare. Unde extrapolez putin este la plata ratelor la banca, dar pentru ca in Romania nu exista o lege a falimentului personal mi se pare o presupunere corecta ca o parte din bani o sa fie folositi pentru imbunatatirea situatie financiare.

  2. … spanac.😀

    Pana nu se sparg miturile imobiliare din UE si pana nu se decimeaza sistemul bancar, masurile fiscale nu pot genera decat microbule sensibile la brizele de vara.

    In Romania, bancherii n-au respectat principii elementare privind creditarea firmelor, si nu a consumului, impovararea ipotecara de pana la 30% din veniturile fazanilor si obtinerea si a altor garantii decat prevedrea legala ca sclavul pe PF nu poate da faliment.

    1. In expunerea domnului Citu nu s-a mentionat niciodata, nimic, legat de imobiliar.
      Care este legatura dintre peroratia Dvs si articolul de mai sus?
      Jimmy

      1. Pai, fazanii sunt cretinati full-option’. Nu-mi reprosa mie carenta… articolului.😀
        E bine sa fim constructivi si sa uitam… trecutul recent numa’ ca el va lovi brutal. O problema neglijata… nu dispare, din contra… se agraveaza.

    2. @aristotelcostel

      Nu este doar un soc fiscal. Este un soc fiscal in contextul unei consolidari fiscale ceea ce presupune ca bancile o sa aiba mai putini bani de la stat si o sa trebuiasca sa se restructurezez.

      Pentru eliberarea resurslor din contractele imobiliare este nevoie de o lege a falimentului personal dar nu vad sa se intample prea curand.

  3. Problema este ca oamenii de afaceri nu au incredere ca scaderea taxelor si impozitelor va fi facuta efectiv, adica daca scade impozitul pe profit de la 16% la 12%, fiscul va avea grija sa considere ca fiind nedeductibile mare parte din cheltuielile facute de firme, in special de IMM-uri si PFA-uri, asa ca pe total o sa creasca taxele si impozitele.
    In Romania inca nu s-a inteles ca regula in afaceri este sa dai faliment, nu sa reusesti, si ca locurile de munca sunt create in special de catre IMM-uri.

    1. @Romaniainedit
      Da, am o problema foarte mare cu aceste indemnuri la eliminarea evaziunii fiscale intr-un stat in care legea nu este respectata. Mi se pare ca sub aceasta “lozinca” aparatul statului este folosit pentru amenintari, influenta, santaj etc. DAR, impozite mai mici arajuta firmele prin cresterea vanzarilor. Asa cum este situatia acum, ramanem si cu controale de la fisc si cu taxe din ce in ce mai mari.

      Atunci cand ai crestere economica, toata lumea este mai calma.

      1. Sa stii ca si eu sunt de acord cu tine ca impozitele mai mici ajuta la cresterea vanzarilor si la repornirea motoarelor economiei, dar opinia strangatorilor de biruri este cea care duce la stagnare economica si la cresterea falimentelor.
        Mai nou, fiscul a inceput sa le inventeze firmelor diverse debite, ca sa se poata lauda cu cresterea incasarilor la buget prin diminuarea evaziunii fiscale.
        Firmele nu o sa creada in scaderea de taxe decat dupa 18 luni, dar din pacate nu se intelege ca asta este singura solutie posibila pentru Romania.
        Politrucilor mereu li se pare ca firmele nu platesc prea multe biruri, asta si datorita faptului ca firmele cu actionar majoritar de stat isi permit sa nu plateasca.
        Sa stii ca te urmaresc cu placere de multa vreme, mai ales pentru ca opiniile tale au fost validate in timp.

  4. Nu sunt zero sansele !!!Sunteti optimisti.Raspunsul corect e -1.Adica nu vor scadea impozitele ci le vor creste intr-un fel sau altul🙂.

  5. Ca pentru orice economist de drepta care se respecta, scaderea impozitelor este panaceul universal. (mai ales scaderea impozitelor pentru corporatii).
    Avem o problema? statul ia taxe prea multe si prea mari.

    Problema este creditarea? Am si eu o propunere: de ce nu ieftinim creditarea?
    in acest moment dobanda la credite euro este euribor+5.5%, acelasi credit afara are dobanda finala 2-3%. Adica jumate. La un credit pe 20 de ani rata scade cu 25%.

    Daca scad ratele cu 25% nu cumva procentul celor care se califica pentru creditare creste?

    Taxele si impozitele platite catre stat se coreleaza cu serviciile pe care statul le ofera. Sigur exista si alte corelatii, dar secundare.

    1. @Viorel

      Intrebarea este cine sa ieftineasca creditarea? Statul? Bancile sunt private de aceea polticile publice trebuie sa actioneze acolo unde au efect: venitul disponibil (de exemplu).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s