FMI,arierate, consolidare fiscala – realitate vs. artificii contabile

Analiza facuta de mine pentru SAR a relatiei dintre FMI si Romania a avut trei teme si implicit concluzii:
• Pe baza analizei obiecctivelor din program versus reazlizari programul a fost un fiasco
• Nu a existat consolidare fiscala decat mimata
• Austeritatea nu a fost decat temporara (6 luni de zile).

Toate concluziile au deranjat foarte mult iar de cateva ori criticile nu s-au oprit doar asupra raportului dar au fost extinse si la nivel personal.

De ce sunt importante aceste concluzii? Daca ceea ce spun eu este adevarat atunci Romania nu –si permite sa creasca cheltuielile publice asa cum a facut-o in 2013, nu-si permite sa creasca salariile din sectorul bugetar si mai ales nu-si permite sa creasca ponderea cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor. Miza este mare.

Au fost si cateva critici pertinente si am sa incep cu acestea. De exemplu in raport ma refer la deficit primar, dar de fapt tot raportul se uita la deficitul bugetului general consolidat. In titlu apare deficit structural dar in raport ma refer doar implicit la acesta prin analiza arierateleor.

Acum unde se incearca sa se acopere risipa banului public si efectele nocive pentru economie pe termen lung ale unui stat din ce in ce maiprezent in economie.

Sa ne uitam la arierate. Arieratele reprezinta o datorii neplatite ale statului roman. In Romania sunt 1000 de companii de stat. Iar in Iunie 2012 arieratele totale ale acestor companii reprezentau: 21.41 mliarde RON (4.86 miliarde euro). Dar FMI nu a cerut statului roman sa reduca toate arieratele. FMI considera doar arieratele pentru 22 de firme. In raport arat folosind datele FMI ca in niciun an nu au fost atinse obiectivele de reducere a arieratelor. Mai mult de la o vizita la alta FMI a relaxat tinta arieratelor si chiar si in aceste conditii statul nu resusit sa le reduca la nivelul agreat cu FMI.

In opinia mea nivelul ridicat al arieratelor, 12.3 miliarde RON (2.8 miliarde euro) doar pentru companiile monitorizate de FMI, este un motiv important pentru care Romania nu are astazi o crestere economica de peste 3%. Arieratele influenteaz cresterea economica atat prin dinamica cat si prin stoc. Iar canalele prin care arieratele musca din cresterea economica sunt multiple. In primul rand amanarea platii facturilor de catre stat duce la scaderea indicelul de solvabilitate al companiilor in fata bancilor. Acest lucru duce automat la reducerea liniilor de credit pentru aceste companii si astfel reduce numarul investitiilor in economie.

Arieratele sunt legate de cresterea creditelor neperformante atat pentru companii cat si pentru persoane fizice. Multe dintre comapniile care asteptau plata facturilor de la stat au dat faliment iar angajatii acestora nu au mai putut sa-si plateasca la timp ratele la banci.

Dinamica arieratelor conteaza pentru ca o crestere este inclusa in deficitul bugetar. Dar aici lucrurile se complica pentru ca o reducere de arierate se poate face doar din reclasificare contabila sau o restructurare aparente (statul poate sa impuna cam ce vrea debitorilor) a datoriilor. In plus statul poate sa si ierte datorii asa cum a facut in 2012 cand a iertat 1 miliard de euro din datoria CFR Marfa dar arieratele au scazut cu mai putin de 4.5 miliarde RON fata de 2011. Stiu, ca toate acestea par complicate dar asa vor sa si fie. Ce este important din punctul meu de vedere este ca statul a avut in medie 20 de miliarde RON datorii catre secotrul privat pe care nu le-a achitat din 2009 si pana in 2012 inclusiv. Acesta este singurul motiv prin care statul a reusit sa arate pe hartie consolidare fiscala.

Acest subiect se pare ca a suparat cel mai tare. Si cam toti cei care critica opinia mea arata catre deficitul bugetului general consolidat in scadere. (nu ma uit la deficitul structurala. O scadere a PIB-ului nominal duce automat la cresterea deficitului iar o crestere la scaderea. Este foarte usor sa scazi din estimare PIB-ul potential i 2009 si apoi sa-l cresti treptat si sa arati consolidare fiscala).

Graficul urmator arata in miliarde RON deficitul bugetului general consolidat si stocul de arierate la sfarsitul fiecarui an. In acest grafic sunt prezentate doar arieratele pe care le monitorizeaza FMI (cam 50% din totatul arieratelor statului in economie). Dupa cum am spus mai sus dinamica in scadere a arieratelor nu arata neaparat ca statul a platitit din facturi.

FMIblog
Sursa: FMI, in miliarde RON, stoc

Daca ne uitam doar la cifrele deficitului concluzia ar fi ca avem consolidare fiscala. DAR daca statul roman ar fi platit doar aceste arierate in oricare din ani concluzia cu consolidarea fiscala este aruncata la gunoi. Este foarte usor sa arati consolidare fiscala atunci cand nu-ti platesti datoriile.Doar ca o consolidare fiscala reala ar fi adus crestere economica sanatoasa iar cea prezentata aici a dus la credite neperformante, somaj, falimente si adancirea recesiunii. Daca statul ar fi platit aceste datorii cu totii am fi avut in fata gravitatea situatiei si pentru a arata consolidare adevarat statul ar fi trebuit sa taie cu adevarat din cheltuieli.

Raportul meu este doar un semnal de alarma. Obiectivele din acordul cu FMI nu au fost indeplinite, la ultima vizita 11 din cele 17 obiective au fost ratate. Iar consolidarea fiscala este usor de atins cand nu-ti platesti datoriile. Statul si economistii sai nu inteleg ca ariratele sunt resurse furate din economia reala (cam ce se intampla acum in Cipru). In perioad de recesiune ar fi ajutat mult mai mult plata acestor arierate decat marirea de salarii tot in sectorul public.

Este normal ca cererea interna privata sa nu creasca atunci cand statul nu-si plateste datoriile si cand foloseste sistmul financiar bancar pentru a se finanta in detrimentul sectorului privat.

Din punctul meu de vedere ultimii 4 ani arata clar ca interventia statului in economie nu duce la crestere economica. Au crescut cheltielile publice, arieratele si taxele. Iar cresterea economica nu a revenit. O tot spun este nevoie sa incercam si consolidarea fiscala, plata arieratelor si taxe mai mici. Sectorul privat a aratat ca in aceste conditii va aduce crestere ecnomica benefica pentru toata economia.

*referitor la austeritate o sa am un studiu care sa arata ca socul temporar nu a dus la scaderea PIB. Pana acum nu am auzit decat pareri dar nicio analiza asa ca o sa astept sa termin analiza.

One thought on “FMI,arierate, consolidare fiscala – realitate vs. artificii contabile

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s