Romania, o economie cu macro-fragilitate stabila

Decidentii si „tehnocratii” autohtoni au avut o campanie media in ultima perioada care a avut ca subiect principal macrostabilitatea. Fortele de comunicare ale statului s-au unit pentru a ne inocula idea ca tot ce s-a facut in perioada 2009-2013 sub indrumarea competenta a FMI a fost facut pentru a stabiliza la nivel macro economia Romaniei.

Din pacate pentru noi, nimeni nu ne explica ce inseamna aceasta macrostabilitate. Cum se masoara si ce beneficii aduce? Eu pot sa spun ce stiu eu ca inseamna macrostabilitate dar nu pot sa vorbesc pentru decidentii si „tehnocratii” nostri, unii alesi altii numiti.

Macrostabilitate = o economie stabila care este imuna (sau foarte putin afectata) de socuri neprevazute interne sau externe.

Tot din declaratiile publice am inteles ca pentru decidenti si „tehnocrati” macrostabilitate inseamna in cea mai mare parte un deficit bugetar mic (primar, general consolidat sau structural).

Pentru o analiza cat mai transparenta am facut o lista de indicatori care sunt luati in calcul cand vorbim de macrostabilitate. In paranteza am pus modul cum acesti indicatori influenteaza in acet moment economia : „negativ” economia devine mai FRAGILA si VULNERABILA in fata unor socuri neprevazute interne sau externe si „pozitiv” economia devine mai ANTIFRAGILA si ROBUSTA.

Indicatorii care masoara stabilitatea sau FRAGILITATEA macroeconomica:

– Inflatie medie in crestere a ajuns la 5% (negativ)
– Datorie publica externa in crestere a ajuns la 40 miliarde EUR de la 13 miliarde (negativ)
– Somaj in cresterea ajuns la 7.5% din nou (negativ)
– Deficit bugetar estimat sa ramana sub 3% in 2013 (pozitiv)
– Deficit de cerere estimat sa ramana in economie pana dupa 2016(negativ)
– Venit disponibil in continuare crestere negativa (negativ)
– Consum populatiei crestere negativa si importanta in PIB a scazut de la 80% la 70% (negativ)
– Credite neperformante in crestere si inca nu s-a atins nivelul maxim dar am trecut de punctul critic care influenteaza negativ cresterea economica (negativ)
– Arierate stocul de arierate in economie (public si privat) este dublu fata de 2008(negativ)
– Cheltuieli cu personalul in crestere din nou peste 7% din PIB(negativ)
– Pib potential in scadere de la 5.5% in2008 la 1% in 2013 (negativ)
– Cont curent surplus(pozitiv)

Tragem linie si vedem ca avem 10 influente negative si 2 pozitive. Avand in vedere aceste rezultat  pentru mine este clar ca economia Romaniei este mult mai FRAGILA astazi decat in 2008 si un soc (intern sau extern) MULT MAI MIC decat in 2008 va trimite economia in recesiune din nou. Traducere: este mult mai usor sa intram in recesiune in 2013 decat era in 2008.  

12 thoughts on “Romania, o economie cu macro-fragilitate stabila

  1. Eu cred ca aveti ceva cu salvatorul tehnocrat de la banca centrala de c…t,national.Desi este un exemplu de prudentialitate si nu se risca sa faca speculatii cu rezervele nationale in loc sa pastreze aurul si sa- l fi vandut in 2011 la inchiriat in America.Daca Germania trebuie sa astepte pentru 300 tone sapte ani noi credeti ca o sa mai vedem vreodata 100 de tone ? ma indoiesc.Dar sigur avem salvator tehnocrat viitor presedinte.

    1. Nu am nimic cu persoanele. Ma concentrez pe deciziile luate de unii oameni care se afla temporar in unele functii dar efectele acestor decizii ne afecteaza viata cateodata permanent.

      1. Unii oameni se afla temporar in functii de un sfert de veac. Putem sa cadem in capcana de a discuta despre decizii in loc de… persoane.😀
        In timpul asta mintile stralucite au discutat… idei (un-doi pe dreapta in lung de linie la colțu’ scurt), iar mediocrii… evenimente.
        Sa fie cumva vreo criza de prosti in Romania sau ne-am ales principiile si dictonurile… de bonton,😛

  2. Imi pare rau ca nu ati inteles ironia .Articolul asa cum am votat este excelent dar fara concluzii si posibile solutii.Nu ma refer la solutii tip dna.Tatoiu,sau ceilalti comentatori de orice,ci la faptul ca sigur inca exista in Romania si minti economice valoroase si inca nevandute.

    1. PS Este de la sine inteles ca nu trebuie sa indici nominal persoane ci este suficient sa evidentiezi realitatea pe cat posibil competent si impartial ,iar aceasta va indica si persoanele din dosul deciziei dezastruoase.
      Spor la treaba in continuare.

    2. Am inteles ironia. Un moment m-am gandit sa va raspund.
      Referitor la concluzii si solutii, blog-ul meu este plin de ele. In acest spatiu ofer solutii pentru politica fiscala, politica monetara, credite neperformante etc.

  3. Stagflatia este “solutia” acestor minti luminate.
    A “functionat” in 1997-99 mascand aproape perfect maimutareala guvernelor de atunci in materie de eficientizare a statului.

    PS. F.bun articol, Florin!

  4. De mai mult timp ma preocupa o problema.La fiecare schimbare de guvern se vorbeste de mostenirea mai mult sau mai putin grea si fiecare prim ministru prezinta niste situatii, cifre, statistici care il aranjeaza cel mai bine.
    Pe mine personal ma deranjeaza faptul ca Primul ministru care pleaca nu aplica o procedura de predare a tarii si nu prezinta o analiza comparativa cu ce a primit si ce preda la sfarsit de mandat analiza care sa contina in mod obligatoriu un anumit numar de indicatori, date etc.
    Va intreb D-le Citu daca a-ti fi amator sa definiti un numar de indicatori, obligatoriu a fi prezentati la predarea/primirea tarii noastre?
    Prin compararea situatiei de predare cu cea de
    Nu trebuie sa fie multi pentru a nu deveni treaba prea stufoasa. 10-12 credeti ca ar fi suficient? Folositi in permanenta ei vor intra cu timpul in constiinta publica si electoratul va fi mai bine informat pentru a face o eventuala judecata.
    Ce parere aveti ?

  5. Completare: Prin compararea situatiei de predare cu ca de primire am avea o prima imgine a performantei guvernarii.

  6. Sa trecem acum la piata fortei de munca. Dupa cum bine stim, Romania sufera de o hemoragie in ceea ce priveste exodul capetelor. Multi romani profesionisti s-au scarbit atat de mult de coruptia si hotia din tara noastra incat si-au luat talpasita si pleaca in afara. Dar nu doar specialistii, ci tot romanul tanjeste dupa un loc de munca in UE, oriunde, caci la noi nu exista locuri de munca iar cele care exista sunt prost platite. Asadar, ce ar face Isarescu daca ar fi Ministrul Muncii, cum ar face el “macrostabilitate” pe piata fortei de munca? Din start, fiind membri UE, ni se pare absurd sa aducem in discutie taierea dreptului oricarui roman de a pleca si a munci in strainatate. Oare ce “masuri de control” ar aplica Isarescu? Optiunile ar fi: interzicerea plecarii, marirea salariilor, oferirea de locuri de munca la stat, impunerea unei taxe pentru cei care vor sa plece la munca in afara. Suna cam toate aiuristic, nu ai cum sa faci asa ceva. Reglarea pietei fortei de munca nu este deloc usoara si nu e o treaba care mai poate fi facuta fiind membri UE. Dezvoltarea sustenabila, cresterea productivitatii, restructurarea statului si oferirea de servicii sociale similare cu cele oferite prin alte parti, dezvoltarea accelerata a economie ar fi singurii factori care ar duce la reglarea lucrurilor pe piata muncii, extrem de “volatila”. Iata deci cum problemele sunt strans legate intre ele si doar masuri de reglementare aiuristice, copiate din principiile politicii monetare a BNR-ului – care oricum nu pot fi implementate – nu ar putea sa ajute aceasta piata.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s