CE nu recomanda un anumit tip de politica de taxe, recomanda o analiza in detaliu

Consilierul onorific al PM-ului insarcinat cu restructurarea Fondului Roman de Contragarantare are un articol despre transferul poverii fiscale de pe forta de munca pe consum care prezinta eronat o informatie dintr-un raport al CE. Tot aici domnul consilier ne spune ca aceasta este noua “VIZIUNE” introdusa de USL. Imi pare rau sa-l dezamagesc pe domnul consilier dar aceasta “”VIZINUNE” a fost implementata si de guvernul Boc in 2010 cand a crescut TVA. Si atunci era vorba de cresterea taxelor indirect (pe consum). Dar in ambele cazuri lipseste un ingredient foarte important: REDUCEREA DRASTICA A TAXELOR SI IMPOZITELOR pe MUNCA.

Revenind la articol, domnul consilier spune “Interesant pentru discutia noastra este capitolul 3, Provocari legate de consolidarea fiscala si o structura a taxarii prietenoasa cu cresterea economica (growth friendly). Adica vrea sa spuna cum poti concepe o structura a taxelor deplasand accentul poverii dinspre impozitarea mare pe munca (adica de exemplu, reducerea CAS in cazul nostru) pe taxe mai mari care sa nu distorsioneze cresterea economica (least distortionary taxes)(se da exemplul taxarii indirecte mai mari a consumului – accize, proprietatii si taxele de mediu). Conform estimărilor făcute de specialiştii Comisiei Europene, România avea nevoie şi ar avea şi de unde să facă această schimbare de structură a taxării. O spune Comisia Europeana si in 2012 si in 2013.”(adevarul)

Dar parca recomandarea CE spune altceva:”Based on the screening summarised in Table 3.11, Belgium, France (42), Italy, Latvia, Hungary (43) and Romania in particular and, to a lesser extent, Germany, the Netherlands, Austria, Finland, the Czech Republic and Sweden appear to be facing the challenge of reducing the tax burden on labour (either overall or for specific groups) and at the same time appear to have room to increase taxes which are less detrimental to growth. These Member States could, therefore, analyse in greater detail whether to shift the tax burden away from labour, and if so, how. The picture presented for the Member States may, however, not be fully up to date, given the backward-looking character of the indicators.”(Tax reforms in EU Member States 2013)

Recomandarea CE nu este una atat de clara pe cat o face sa para domnu consilier. Din contra, CE recomanda o analiza in DETALIU pentru a vedea efectele unei schimbari in politica de taxe. Mai mult CE atrage atentia ca datele nu sunt curente si indicatorii prezinta situatia din trecut si astfel este nevoie de o analiza care sa tina cont de situatia actuala.

Am doua intrebari pentru domnul consilier:
1) Cum se integreaza in “VIZIUNEA” de transfer al poverii taxelor de la forta de munca catre consum cresterea salariului minim pe economie?
2) Recomandarea CE este pentru o reducere concomitenta a taxelor pe munca si finantarea lor prin cresterea taxelor pe consum. Cum este afectata acest gen de politica de taxe de faptul ca intai cresc taxele pe consum si exista doar o promisiune foarte putin probabila pentru reducerea CAS?

One thought on “CE nu recomanda un anumit tip de politica de taxe, recomanda o analiza in detaliu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s