2015, ultimul tren pentru impact maxim al relaxarii fiscale

Ca de obicei discutia despre oportunitatea unei relaxari fiscale este acaparata de politicieni, economisti angajati politic sau cu aspiratii politice sau jurnalisti. Dar politica macroeconomica este mult prea importanta pentru a fi decisa de interese personale sau de amatori.

In aceste zile exista doua opinii, ambele gresite, despre impactul unei relaxari fiscale. Pe de-o parte guvernul prezinta un program fiscal care are multe parti bune dar si cateva parti care submineaza efectul partilor bune. Astfel, beneficiile pentru economie pe termen lung si termen scurt sunt supraestimate. Pe de alta parte opozitia prezinta programul propriu de relaxare fiscala. Acest program nu are detalii referitoare la impact pe termen mediu si lung si atunci nu avem cum sa stim ce asteptari are opozitia de la acest program.

Opozitia spune despre programul guvernului ca este o bomba fiscala (citez din memorie) iar guvernul spune despre programul opozitiei ca va submina cresterea economica (interpretarea mea).

Asta inseamna sa ai politcieni care sa discute despre relaxarea fiscala. Daca cetatenii iau de bune aceste opinii atunci relaxarea fiscala nu este niciodata o solutie.

Cum se uita macroecononimistii la acest subiect? Cel mai importat lucru pe care trebuie sa-l intelegem este ca politica fiscala nu actioneaza in vid. Exista constrangeri interne dar si externe.

Impactul politicii fiscale in economie, multiplicatorul fiscal, este determinat in primul rand si in cea mai mare parte de deciziile de politica monetara. In cele mai multe cazuri multplicatorul fiscal este zero. De exemplu, daca politica fiscala se relaxeaza, scad taxele si sau cresc cheltuielile publice, efectul acesor decizii depinde de cum interpreteaza banca centrala INDEPENDENTA efectul pentru inflatia pe termen mediu si lung. Daca aceasta relaxare creste inflatia, prin diferite canale, pe termen mediu si lung atunci banca centrala INDEPENDENTA reactioneaza printr-o politica monetara restrictiva anuland efectele relaxarii fiscale.

Istoria recenta a economiei ofera doua exemple unde politica monetara a ajutat politica fiscala. In 2006 si 2007 politica monetara relaxata a multiplicat efectele relaxarii fiscale din 2005 iar in 2008 si 2009 politica monetara restrictiva a amplificat efectele negative ale politicii fiscale restrictive. In ambele cazuri o politica monetara care sa se opuna relaxarii si mai apoi restrictivitatii politicii fiscale era mai indicata.

Astfel, multplicatorul fiscal are tendinta sa creasca atunci cand relaxarea fiscala are loc concomitent cu relaxarea politicii monetare. Pentru bunastarea economica pe termen lung este nevoie ca acest lucru sa fie o coincidenta. Politica monetara sa fie intr-un moment de realxare pentru ca inflatia este scazuta si nu pentru ca vrea sa sustina politica fiscala din motive politice.

Romania se afla astazi intr-un astfel de moment. Politica monetara a intrat intr-un ciclul pronuntat de relaxare monetara in vara lui 2012. Avand in vedere evolutia inflatiei relativ la tinta acest ciclu va continua cel putin 12 luni. De aceea este vital ca relaxarea fiscala sa aiba loc cat mai repede posibil si sa nu fie amanata. De fapt, pentru un impact maxim relaxarea fiscala trebuia sa inceapa in vara lui 2012. Anul 2015 si poate prima parte din 2016 reprezinta ultimul tren pentru un efect maxim al relaxarii fiscale.

Dar ce fel de relaxare fiscala are cel mai mare impact pentru economie? Cresterea investiilor si a cheltuielilor publice influenteaza direct pe termen scurt cererea agregata dar efectele pe termen lung sunt subminarea dezvoltarii unui sector privat puternic si independent, datorie public mai mare si perspective de crestere pe termen lung mai mici. Reducerea de taxe pentru forta de munca si capital ajuta venitul disponibil si investiile in sectorul privat dar mai ales pe termen mediu si lung. Dintre cele doua prefer varianta doi din doua motive. Primul, reducerea taxelor pentru forta de munca si capital imbunatateste perspectivele de crestere ale economiei pe termen lung. Al doilea, acest tip de stimulare fiscala depinde mai putin de ajutorul politicii monetare, astfel efectul se va simti si atunci cand politica monetara va trece la conditii restrictive.

O politica fiscala al carui impact sa fie maxim pentru cresterea economica trebuie sa combine reducerea taxelor pentru forta de munca si capital, mentinerea/reducerea cheltuielilor publice si sa tina cont de conditiile monetare actuale si pe cat posibil cele viitoare. Nu este un lucru simplu dar nimeni nu a spus ca este usor sa ai grija de finantele unei tari. Asteptarile noastre de la cei care decid trebuie sa fie foarte mari. Dupa 2012 s-au creat conditiile perfecte ca o relaxare fiscala in parametrii celei descrise mai sus sa aiba impact maxim. Aceasta sansa va disparea dupa jumatatea lui 2016. De aceea este nevoie sa decidem si sa implementam cat mai repede un program de relaxare fiscala.

2 thoughts on “2015, ultimul tren pentru impact maxim al relaxarii fiscale

  1. Impactul maxim va fi, cred, pe cresterea importurilor. Doar cu master planuri pe hartie, dobanzile pot fi minus 10% tot degeaba…Poate si ceva bule speculative.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s