O estimare realista a deficitului bugetar pentru 2016 este de 1.2% din PIB

La baza estimarii deficitului pentru 2016 stau trei variabile: cheltuielile, veniturile si PIB nominal. Cheltuielile sunt singura variabila cunoscuta. Veniturile si PIB nominal trebuiesc estimate. Estimarea este complicata de faptul ca datele finale pentru veniturile si PIB nominal pentru 2015 nu sunt disponibile la momentul construirii bugetului.

Proiectul de buget pentru 2016 se bazeaza pe urmatoaerle estimari:

  • crestere a cheltuielilor fata de 2015 cu 6.7%
  • crestere a veniturilor fata de 2015 cu 1.4
  • crestere a PIB nominal cu 6%

Slide1

Exista mai multe semne de intrebare aici. O dinamica mai mare a cheltuielilor publice relativ la dinamica PIB nominal incalca legea responsbilitatii fiscale. Sunt sigur ca la momentul votarii bugetului pentru 2016 aceasta problema o sa dispara.

Pentru mine insa dinamica veniturilor este bizara. Intr-o postare anterioara folosintd datele guvernului anterior si pe cele ale Consiliului Fiscal aratam ca este ciudat sa estimezi scaderi de venituri in 2016 (vezi aici). Estimarile noului guvern par la fel de ciudate, avand in vedere evolutia din ultimii 11 ani si elasticitatile din economie. Pe baza acestor informatii nu au cum sa justifici scadere a dinamicii veniturilor in timp ce estimezi o crestere a PIB nominal. O astfel de estimare ignora raspunsul economiei la scaderile de taxe din trecut- 2005, 2014, 2015. De fiecare data scaderile de taxe au dus la cresteri de venituri – direct si indirect. Dinamica veniturilor a fost cel putin egala cu dinamica PIB nominal. Este imposibil sa existe o schimbare brusca de comportament in 2016.

Un scenariu care include cele mai recente informatii si elasticitatile observate in economie estimeaza:

  • crestere a cheltuielilor fata de 2015 cu 6.7%,
  • crestere a veniturilor fata de 2015 cu 6%
  • crestere a PIB nominal cu 6.8%

Slide2

Desi din punctul meu de vedere este mai aproape de realitate, am folosit estimari conservatoare atat pentru PIB nominal cat si pentru venituri. In acest scenariu deficitul bugetar pentru 2015 este de 1% (sub tinta de 1.49%). Iar deficitul bugetar pentru 2016 este de 1.2% din PIB.

Slide3

Un lucru trebuie observat foarte clar, mai ales de cei care se tot opun reducerilor de taxe . Deficitul bugetar pentru 2016 (la fel ca si in 2007/2009) este rezultatul cresterilor de cheltuieli. Se vede clar ca in 2016 dinamica cheltuielilor accelereaza. Astfel, cei care sunt ingrijrarti cu adevarat de sustenabilitatea finantelor publice pe termen lunga ar trebuie sa atace public dinamica cheltuielilor nu relaxarea fiscala. Nu exista nicio dovada ca reaxarea fiscala creste deficitul, dar exista dovezi multiple ca o dinamica necontrolata a cheltuililor publice produce dezechilibre costisitoare pentru economie.

 

Surse: Minsterul Finantelor, Modulus- Economic Inteligence, Consiliul Fiscal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s