Stabilitatea prin interventii si reglementari omoara PIB potential

Imi aduc aminte prima data cand m-am mutat in Bucuresti dinr-un oras de provincie. Ma simteam foarte mic, speriat. Nu intelegeam nimic. Ma uitam la traficul de pe strazi, in toamna 1990, si mi –am promis ca nu o sa conduc niciodata in acest oras. Totul parea fara sens fara reguli. Nesiguranta cu tenta negativa.

Reactia mea era una naturala. Eram pus intr-o situatie nou iar instinctual de supravietuire imi spunea sa fiu precaut. Si acum daca intrebi soferii din provincie iti spun ca urasc traficul din Bucuresti- desi in multe orase din tara situatia este similara astazi.

Am simitit acelasi tip de nesiguranta, dar de aceasta data pozitiva, cand m-am mutat in SUA la facultate (1992). Si de aceasta data eram pus intr-o situatie noua dar o situatie pe care o asteptam placere. Nesiguranta dar cu o tenta pozitiva.

Doua exemple. Primul, de fiecare data cand conduceam intr-un oras nou, SUA, NZ sau EU, aveam o senzatie de nesiguranta. Dar de fiecare data era mai usor si perioda de ajustare dura mai putin. Astazi, pot sa merg linistit in orice oras nou fara niciun fel de teama (desi sper sa nu cad in partea de “prea sigur pe mine” pentru ca implica alte riscuri). Al doilea, de fiecare data cand ma mutam intr-un loc nou (oras, tara, continent) pentru ca imi schimbam locul de munca aveam tot o senzatie de nesiguranta dar cu tenta pozitiva. Si in acest caz, cu timpul, senzatia de nesiguranta a disparut. Cu alte cuvinte in ambele cazuri dupa mai multe experiente similare stim cum sa interactionam cu o situatie neprevazuta chiar daca are tenta pozitiva sau negativa. Putem spune ca devenim profesionisti. De fapt, devine din ce in ce mai greu sa gasim acel sentiment de nesiguranta si atunci incepem sa ne asumam riscuri doar de dragul experientei ( cu alta ocazie despre asta).

Am mai scris in apararea volatilitatii asa ca nu o sa o fac si acum. O sa ma refer in randurile urmatoare la ideea de PIB potential. Stiu, am mai discutat si despre acest lucru dar nu in contextul pe care il propun.

In discursul politicienilor si al tehnocratilor (BNR etc) exista un element comun- stabilitatea. De fapt este mai mult de atat. Stablitatea si mai ales la nivel macro reprezinta obiectivul principal. Toate deciziile sunt luate in functie de acest obiectiv. Iar cand vorbesc despre Romania aceasta stabilitate, care ne-a costat mult ne spun acestia, este prezentata ca atu. Si de ce vor acesti oameni stabilitate cu orice cost (sau cu costuri foarte mari)? Pentru ca, ne spun tot ei, numai asa putem sa crestem sustenabil. Stabilitate via investitii (de la stat daca se poate dar nu numai) duc la crestere sustenabila. Iar sustenabil inseamna nici prea mult nici prea putin in comparativ cu PIB potential.

Gata, am ajuns unde voiam. La PIB potential. Asadar, obiectivul interventiilor discretionare si opace in economie (ei le numesc politici economice) il reprezinta cresterea economica sustenabila- cresterea economica in jurul unui PIB potential. Si aici apare problema pentru ca vrem si un PIB potential din ce in ce mai mare. Iar PIB-ul potential nu se poate masura iar estimarile sunt ….

Mai exact, obiectivul interventiilor in economie reprezinta cresterea economica foarte aproape de un PIB potential dar care nu poate sa fie masurat. Daca vi se pare dificil sa stiti ca este. De fapt este imposibil. Este imposibil sa constrangi prin interventii si reglementari o economie in jurul unei necunoscute. Este imposibil pentru ca interventionistii vor, si promit, in timp ce constrang economia sa creasca si PIB-ul potential. Investitiile care ar trebui sa vina dupa ce interventiile, reglemntarile si constrangerile au stabilizat economia ar trebui sa creasca PIB potential.

In realitate lucrurile stau diferit. Sa ne uitam la cum s-a dezvoltat economia Romaniei in ultimii 26 ani. Fara sa intelegi prea multa economie iti dai seama ca cea mai mare contributie la dezvoltare au avut-o eliminarea barierelor in fata circulatiei capitalului si a fortei de munca. Au fost mai multe etape(de exemplu 1990, 2001, 2007). Acelasi lucru se observa si in restul tarilor din jurul nostru dar mai ales daca ne uitam la China dupa 1980. Structura economiei noastre astazi nu este efectul unor politici gandite in birourile de la guvern, BNR sau FMI .Structura reprezinta un mix intre circulatia libera a capitalului , a fortei de munca si lupta pentru supravietuire (sau evaziune ). Nu exista nicio dovada empirica ca mai multe investitii de la stat cresc PIB potential. Da, mai multe investitii in urma eliminarii restrictiilor pentru circulatia capitalului, piete libere si competitive, duc la o dinamica cu o medie mai mare in timp. Dar acestea sunt lucruri diferite. Exemplele pot continua.

Si acum legatura intre PIB potential si cele doua exemple de mai sus din experienta proprie. Potentialul nostru creste cu fiecare experienta intr-o situatie noua. Stabilitatea, in cazul de mai sus ramanerea intr-un oras de provincie, limiteaza dinamica acestui potential in timp. Toate programele (interventiile) subventionate de la guvern limiteaza acest potential. Stabiliatea prin constrangeri si reglementari limiteaza acest potential. Asa cum am explicat mai sus se poate ajunge la stabilitate si prin experiente volatile. Conditia este sa avem cat mai multe si cat mai diferite.

One thought on “Stabilitatea prin interventii si reglementari omoara PIB potential

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s